Her finner du ut av hvordan du lager rutiner for ditt selskap og hvordan det vil se ut for ansatte når rutinene vises.
Du kan både lage dine egne rutiner og velge blant rutiner som Grønn Jobb foreslår. Disse rutinene er laget av våre egne HMS-rådgivere og gir ditt selskap et godt utgangspunkt i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet.
Lage en rutine fra Grønn Jobb sine forslag
Start med å klikke på ikonet for "Register" i menyen til venstre og velg "Rutiner".
Hvis du ønsker å se rutinene fra Grønn Jobb klikker du på "Forslag til rutiner". Den her fanen er kun synlig for admin-brukere.
Klikk på navnet til den rutinen du er interessert i så vil rutinen vises. Her kan du velge om du vil lagre denne som en rutine for ditt selskap, ved å klikke på knappen "Lagre". Når du gjør dette vil rutinen lagres i listen over rutiner for ditt selskap og du kan redigere teksten og informasjonen om rutinen, sånn at den passer for ditt selskap.
For å redigere hvilken avdeling rutinen er for, hvem som er ansvarlig og annen informasjon klikker du på "Rediger" i den øverste bolken. For å redigere selve teksten i rutinen klikker du på "Rediger" i den nedre bolken.
Rutinen kommer å være inaktiv inntil du endrer status for å aktivere den. Det er først når du aktiverer den som den vil bli tilgjengelig og synlig for de ansatte. Du må legge til hvem rutinen er for og hvem som er ansvarlig, før du kan aktivere rutinen.
Lage en helt ny rutine
Hvis du ikke vil bruke Grønn Jobb sine forslag eller hvis du ønsker å legge til andre rutiner kan du gjøre dette gjennom å klikke på "Ny".
Da fyller du først inn informasjonen om rutinen og, hvis du ønsker det, kan du velge et bilde som vises sammen med rutinen.
I steg 2 legger du til videolinker hvis dere ønsker å vise rutinen sammen med videoer. Disse vil vises sammen med beskrivelsen og kan ses direkte i både app og på web. Hvis du ikke ønkser går du bare videre til neste steg.
I det tredje steget skriver du selve teksten du ønsker å ha i din rutine. Har du allerede rutinen lagret i et eget dokument kan du bare kopiere in teksten her. Du kan ikke laste opp dokumentet direkte.
I det siste steget kan du se over at alt stemmer. Når du er ferdig klikker du på "Ferdigstill".
Nå er rutinen laget og du vil kunne se den i listen over rutiner for ditt selskap, men rutinen kommer å være inaktiv inntil du endrer status for å aktivere den. Det er først når du aktiverer den som den vil bli tilgjengelig og synlig for de ansatte.
Rolletilganger
Under rollesinnstillinger kan admin-brukere velge hvilke roller som skal kunne lage rutiner og hvilke roller som bare skal kunne se dem. Når en rolle ikke har tilgang til å lage/redigere rutiner vil de kun se de rutiner som er aktiverte og som er for dennes avdeling, eller som er for hele selskapet.
De roller som har tilgang til å lage og redigere rutiner vil kunne se rutiner som er inaktive. Hvis en ansatt som egentlig ikke har tilgang til å kunne endre på rutiner blir valgt som ansvarlig for en enkelt rutine, vil de kunne redigere den spesifikke rutinen.