Hvordan lager jeg rutiner?

Her finner du ut av hvordan du lager rutiner for ditt selskap og hvordan det vil se ut for ansatte når rutinene vises.

Du kan både lage dine egne rutiner og velge blant rutiner som Grønn Jobb foreslår. Disse rutinene er laget av våre egne HMS-rådgivere og gir ditt selskap et godt utgangspunkt i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet. 

Lage en rutine fra Grønn Jobb sine forslag

Start med å klikke på ikonet for "Register" i menyen til venstre og velg "Rutiner".

Hvis du ønsker å se rutinene fra Grønn Jobb klikker du på "Forslag til rutiner".

 

Klikk på navnet til den rutinen du er interessert i så vil rutinen vises. Her kan du velge om du vil lagre denne som en rutine for ditt selskap, ved å klikke på knappen "Lagre som firmarutine". Når du gjør dette vil rutinen vises i listen over rutiner for ditt selskap.

 

Hvis du klikker på rutinen nå så vil du kunne redigere teksten og informasjonen om rutinen, sånn at den passer for ditt selskap. For å redigere selve teksten i rutinen klikker du på ikonet med pennen. For å redigere hvilken avdeling rutinen er for, hvem som er ansvarlig og mye annet klikker du på "Rediger". 

Rutinen kommer å være inaktiv til du slår på knappen for å aktivere den. Det er først når du aktiverer den som den vil bli tilgjengelig og synlig for de ansatte. 

 

Lage en helt ny rutine 

Hvis du ikke vil bruke Grønn Jobb sine forslag eller hvis du ønsker å legge til andre rutiner kan du gjøre dette gjennom å klikke på "Ny".

Da fyller du først inn informasjonen om rutinen og, hvis du ønsker det, kan du velge et bilde som vises sammen med rutinen.

I steg 2 skriver du selve teksten du ønsker å ha i din rutine. Har du allerede rutinen lagret i et eget dokument kan du bare kopiere in teksten her. Du kan ikke laste opp dokumentet direkte.

I det tredje å siste steget kan du se over at alt stemmer. Når du er ferdig klikker du på "Ferdigstill".

Nå er rutinen laget og du vil kunne se den i listen over rutiner for ditt selskap, men rutinen kommer å være inaktiv til du slår på knappen for å aktivere den. Det er først når du aktiverer den som den vil bli tilgjengelig og synlig for de ansatte.

Rutinevisning

Under rollesinnstillinger kan admin-brukere velge hvilke roller som skal kunne lage rutiner og hvilke roller som bare skal kunne se dem. Når en rolle ikke har tilgang til å lage/redigere rutiner vil  alle brukere med den rollen få en annen visning av rutinene.

En bruker som ikke har tilgang til å lage rutiner vil kunne se rutinene sortert i de ulike HMS-områdene eller i en listevisning. 

 

Når de klikker på rutinen vises den slik: