Les om hvordan du kan endre ferie og fraværsreglene i systemet slik at de er anpasset ditt selskap.
Regler for hele selskapet
Under Selskapsinnstillinger og Generelt finner du innstillinger som gjelder for HR-systemet. Her kan administratoren endre regler som gjelder for hele selskapet. Verdiene som er her når systemet tas i bruk er basert på norsk lovverk, og er de verdiene de aller fleste bruker. Dersom ditt selskap har spesielle avtaler gjeldende ferie og fravær kan alle verdier endres her.
Disse verdier bestemmer hvor mange dager med forskjellig fravær som kan registreres av en ansatt i løpet av et kalenderår, med egenmeldingstilfeller som unntak. Denne fraværstypen regnes 12 måneder bak i tid, i stedet for per kalenderår. Denne verdien viser altså hvor mange tilfeller den ansatte kan registrere i løpet av 12 måneder.
Når maksverdien for en type fravær er nådd kan den ansatte ikke lenger registrere den typen i sin kalender, men ved behov kan avdelingsledere og admin-brukere fortsatt registrere mer ferie/fravær for den ansatte.
Her kan administratoren også velge hvordan saksgangen for ferie- og fraværsforespørsler skal fungere. Admin-brukere kan alltid godkjenne eller avvise alle forespørsler, men hvis valget står på avdelingsleder innebærer det at også avdelingslederen for den ansatte kan håndtere den. Hvis valget står på en enkelt person er det kun den personen og admin-brukere som kan håndtere forespørslene.
Lengst ned kan man også velge hvor mange arbeidsdager i uken som skal være gjeldende for selskapet. Hvis valget står på 6 dager her, vil også lørdager regnes som en arbeidsdag.
Regler for enkelte ansatte
Hvis enkelte ansatte i selskapet har avtale om flere feriedager, kan dette endres ved å gå til siden Ferie under menyvalget Balanse i menyen til venstre. Dersom systemet tas i bruk midt i året kan også allerede brukte feriedager legges inn. I kolonnen for tilgjengelige feriedager vises hvor mange feriedager den enkelte ansatte har kvar, før det maksimale antallet er brukt.
Under Balanse finnes også et menyvalg for Fravær. Endring av disse verdiene skal kun brukes hvis systemet tas i bruk midt i året og ansatte allerede har brukt dager for fravær. Det kan også brukes hvis en ny ansatt starter midt i året.