Her kan du lese om hvorfor det er to ulike alternativer å velge mellom ved registrering av arbeidstid i systemet.
Når du registrerer arbeidstiden din, er det to ulike alternativer; TID og TIMER. De to alternativene fungerer litt forskjellig, så du kan velge det alternativet som passer best for dine behov.
Registrere arbeidstid ved å bruke TID
Når du velger TID, velger du å registrere arbeidstiden mellom to klokkeslett. Du velger når du begynte å jobbe, og når du var ferdig. Har du jobbet overtid kan du også registrere det mellom to klokkeslett. Du kan aldri registrere mer enn 24 timer i strekk når du bruker TID.
Hvis du bruker kalenderen for å registrere, vil datoen være forhåndsutfylt med datoen du klikket på, og bruker du timelisten vil den være forhåndsutfylt med dagens dato. Klokkeslettet vil være forhåndsutfylt basert på de innstillingene administratoren har satt opp. Administratoren kan velge mellom "7-15", "8-16" eller "Ingen" under Arbeidstid i innstillingene. Hvis "Ingen" velges vil forhåndsutfylt starttid være 8 timer tilbake i tid og sluttid vil være tidspunktet for registreringen.
Administrator kan også velge om selskapet har en ukentlig arbeidstid på 40 eller 37,5 timer, under selskapsinnstillinger. Denne innstillingen spiller en rolle i hvordan tiden beregnes når du bruker TID som registreringsmåte. Dersom innstillingen er satt til 37,5, vil 30 minutter for ubetalt lunsj automatisk trekkes fra tiden du har registrert, så lenge registreringen overstiger 5 timer. Hvis registreringen er mindre enn 5 timer, trekkes ingen lunsjpause.
Eksempel: Administrator har valgt 37,5 timer som ukentlig arbeidstid i selskapet.
Brukeren registrerer arbeidstiden sin ved å bruke TID, og velger 08.00 - 16.00. Nå vil 7,5 timer arbeidstid registreres på den valgte datoen.
Brukeren registrerer arbeidstiden sin ved å bruke TID, og velger 08.00 - 12.00. Nå vil 4 timer arbeidstid registreres på den valgte datoen.
Registrere arbeidstid ved å bruke TIMER
Når du velger TIMER for å registrere arbeidstiden din, velger du ikke noen klokkeslett. Du velger kun hvor mange timer du har jobbet, og du kan også registrere arbeidstid for mange dager samtidig. Du legger inn antall timer per dag og mellom hvilke datoer disse timene skal registreres. Alle dager mellom disse to datoene vil da ha antallet timer du valgte, registrert på seg. Dette kan for eksempel brukes hvis du registrerer en hel ukes arbeidstid på en gang.
Vær oppmerksom på at dersom du velger å registrere timer for flere uker samtidig, vil timer bli registrert på alle dagene mellom de to datoene. Det betyr at timer også vil bli registrert i helgene.
Alle dagene vil ha samme antall registrerte timer, men du kan velge å registrere overtid på enkelte datoer i tillegg. Hvis en dag skal ha et annet antall timer kan du alltid gå inn og redigere den enkelte dagen i etterkant.
Ved bruk av TIMER vil ikke selskapsinnstillingen for ukentlig arbeidstid ha noen effekt. Så hvis du registrerer 8 timer per dag vil det ikke trekkes 30min for ubetalt lunsj. Har du ubetalt lunsj må du derfor registrere din faktiske arbeidstid, som da er 7,5 timer.