Finn ut hva som blir med i din HMS-håndbok automatisk og hva du kan velge selv.
Automatisk innhold
Når du lager en HMS-håndbok i systemet vil noen ting automatisk bli med, mens du må velge noen ting selv. De ting som automatisk vil bli med i alle HMS-håndbøkene du lager er synlig i første steget når du lager en håndbok, og er følgende:
- Egenerklæring om helse, miljø og sikkerhet
- Informasjon om verneombud
- Selskapsinformasjon med organisasjonskart
Dette innholdet genereres automatisk som en del av håndboken basert på det du har lagt in i systemet. Er det noe av disse tingene som ikke stemmer i HMS-håndboken må du endre det i systemet. Se derfor til at du har oppdatert målsetting, organisasjonskart og verneombud før du fullfører håndboken.
Hvis du ønsker gå vekk fra håndboken mens du arbeider med den, så vil all informasjon automatisk lagres og håndboken vil stå som påbegynt sånn at du kan fullføre den seinere.
Innhold som du bestemmer
De følgende tingene velger du selv hvordan du vil ha det i håndboken:
- Målsetting
- HMS-årshjul
- Risikoanalyser
- Rutiner
- Tekst om opplæring
- Tekst om revisjon
Når du klikker på "Ny" vil du i det første steget velge hva boken skal hete, hvem den er for og hvilket språk den er på. Her kan du velge å huke av både målsetting og HMS-årshjul, hvis disse er opprettet i systemet.
Deretter velger du hvilke risikoanalyser og rutiner du vil ha med i håndboken. Her vises alle risikoanalyser som er ferdigstilt for den avdeling som håndboken lages for. De rutiner som vises er de som er for den avdeling som håndboken lages for. Du kan selv velge hvilke av disse du ønsker å inkludere i boken, og ved å dra dem opp og ned kan du også velge rekkefølge på de.
Etter det beskriver du hvordan opplæring foregår i ditt selskap. Her har Grønn Jobb laget et forslag til deg som du kan bruke som utgangspunkt. Dette forslaget dukker opp basert på hvilket språk du har valgt i første steg. Til slutt beskriver du hvordan revisjon av HMS-arbeidet går til i ditt selskap. Også her har Grønn Jobb laget et forslag som kan brukes som utgangspunkt.
Når du klikker "Ferdigstill" lages håndboken med den automatiske informasjon som hentes fra systemet og den informasjon som du valgt å ta med selv.
På rolleinnstillinger kan du velge hvem som skal kunne lage håndbøker og hvem som bare skal kunne se dem. De som ikke kan lage håndbøker vil kun se den sist lagde håndboken for sin avdeling og den sist lagde håndboken for hele selskapet.