Hvordan setter jeg opp tofaktorautentisering (2FA)?
Les her om hvordan du kan implementere tofaktorautentisering for ditt selskap og hvordan det fungerer.
Sette opp 2FA for selskapet
Administrator i selskapet kan velge om 2FA skal brukes eller ikke. Du kan velge om alle ansatte i selskapet skal bruke det, eller ingen. Det er ikke mulig å ha forskjellige innstillinger for forskjellige avdelinger eller ansatte. Innstillingen finner du under selskapsinnstillinger.
Hvis selskapet tilhører en flerselskapsløsning, velges det for alle selskaper, eller ingen. Det er derfor ikke mulig å ha forskjellige innstillinger for 2FA for selskapene, hvis de er sammenkoblet. Hvis selskapet ditt er i en flerselskapsløsning, finner du derfor innstillingen under innstillinger for alle selskaper.
Du kan slå av denne innstillingen når som helst hvis selskapet ditt ikke ønsker å bruke 2FA. Selv om brukere allerede har satt opp en kobling, trenger de bare å bruke passordet sitt neste gang de logger seg inn.
Sette opp 2FA for din bruker
Hvis administratoren aktiverer innstillingen, må alle eksisterende og nye ansatte sette opp en 2FA-kobling via en mobil app neste gang de logger seg på. Når brukeren skriver inn passordet sitt, blir de sendt til en side som forklarer hvordan det settes opp. Hver bruker kan selv velge hvilken app de vil bruke til autentisering. De tilgjengelige alternativene er:
- Google Authenticator
- Microsoft Authenticator
- FreeOTP
Ved å laste ned en av appene og skanne QR-koden, vil du motta en engangskode som du skriver inn i feltet. Når du har sendt den inn, er koblingen satt opp, og du kan logge inn. Hver gang du logger deg på, må du først skrive inn passordet ditt, og deretter skrive inn koden du mottar fra appen du har valgt å koble til.