Hvordan kan jeg håndtere avvik?

Les om hvordan avvikshåndteringen fungerer og hvem som kan gjøre det.

Ulike visninger av menyvalget avvik

Hvem som får lov til å håndtere avvik er avhengig av brukertype og rolle. Du kan håndtere avvik hvis din bruker har en av følgende:

  • Brukertype Admin
  • Rollen som verneombud
  • Blitt satt som avviksansvarlig

Skjermbildet vil da inneholde alle avvik som er registrert i selskapet, sortert etter status. Ved å klikke på Forbedring kan du også se alle forbedringsforslag som blitt registrert.

Hvis du ikke er admin, verneombud eller avviksansvarlig får du et annet skjermbilde. Da ser du kun de avvikene du selv har registrert.

Velge avviksansvarlig

For å velge hvem som er avviksansvarlig går du inn på selskapsinnstillinger i menyen oppe til høyre, velger generelt og deretter HMS-system. Her kan du nå velge hvem eller hvilke som skal være avviksansvarlig.

Håndtere avvik

Ved å bruke de ulike filtrene øverst kan du velge hvilke avvik du vil se. Du kan filtrere på avvik registrert mellom bestemte datoer, avvik per avdeling eller basert på hvem som registrert dem. For å endre status på avviket klikker du og holder på avviket, og drar det over i det statusfelt du ønsker å bytte til. Du kan klikke på avviket for å se alle detaljer, og hvis du ønsker kan du bytte status her og. 

Du kan legge til mer informasjon om hvordan avviket har blitt håndtert, og også legge til oppgaver om ønskelig. Et avvik med uferdige oppgaver kan ikke settes til fullført. 

Når avviket er behandlet ferdig, kan status settes til ferdig. Nå lukkes også avviket automatisk. Dette betyr at kun administrator kan velge å låse det opp hvis det må gjøres flere endringer. Avviksansvarlig og verneombud kan da kun se informasjonen og laste ned en PDF.