Hva betyr balanse?

Les om hva menyvalget balanse betyr og når du skal bruke det.

Balanse kan brukes ved flere ulike tilfellen. Under selskapsinnstillinger kan administrator endre på innstillinger som gjelder for hele selskapet, men når enkelte ansatte skal ha innstillinger som ikke skal påvirke resten av selskapet benyttes Balanse i stedet. Her kan du endre på flere verdier for enkelte ansatte som påvirker hvor mye ferie og fravær de kan registrere i kalenderen. 

Ferie

I kolonnen for Overførte dager fyller du inn antallet feriedager som den ansatte har ført over fra foregående år. 

På Feriedager vises den verdi som er valgt for hele selskapet under systeminnstillinger, og endres hvis den ansatte har avtale om flere feriedager. 

Ekstra feriedager viser også den verdi som er valgt for hele selskapet under systeminnstillinger, hvis den ansatte er eldre enn eller fyller 60 år i løpet av året. Hvis den ansatte er yngre enn 60 år vises 0 her. Dersom den ansatte ikke har fødselsdato fylt ut vil verdien her være 0. Verdien kan endres i listen for balanse hvis den ansatte har avtale om flere feriedager. 

I kolonnen Brukte feriedager kan du endre verdien dersom den ansatte har brukt feriedager under året som ikke blitt registrert i kalenderen. Dette kan for eksempel være tilfelle hvis systemet tas i bruk midt i året og den ansatte allerede har brukt noen feriedager.

Den siste kolonnen viser hvor mange dager den ansatte har kvar å bruke for dette år. Denne verdien kan du ikke endre på manuelt, men verdien vil endres basert på hva du fyller inn i de andre feltene her i  balansen. Dette feltet baserer seg kun på balansen og vil ikke oppdatere seg etter hvert som de ansatte fyller in ferie i kalenderen. 

Fravær 

Det her menyvalget skal kun brukes når systemet tas i bruk første gang og ansatte allerede har brukt fraværsdager i løpet av året før systemet ble tatt i bruk.

Fyll ut kolonnene med de ulike fraværstypene hvis den ansatte har brukt noen av dem før systemet tas i bruk. Dette vil justere hvor mange dager av den fraværstypen som den ansatte kan registrere i kalenderen, sånn at det blir korrekt i forhold til de regler som er satt opp for selskapet under selskapsinnstillinger. 

Hvis for eksempel selskapsinnstillingen for Maks antall dager lønnet permisjon er satt til 5, og den ansatte allerede har brukt 2 dager lønnet permisjon så fyller du inn 2 i balansen for Lønnet permisjon. For den ansatte vil det da kun være mulig å registrere 3 dager Lønnet permisjon i kalenderen.

Du kan ikke endre saldoen for egenmeldingstilfeller her. Denne fraværstypen regnes 12 måneder tilbake i tid, i stedet for per kalenderår, og må derfor registreres manuelt i kalenderen på riktige datoer.