Gå til innhold
Norsk – Norge
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Kan jeg slette en ansatt som har sluttet?

Her finner du informasjon om hvordan du håndterer en ansatt som sluttet i ditt selskap.

Hvis en ansatt har sluttet kan du skifte dennes status til "Sluttet". Det innebærer at alle lisenser fjernes fra den ansatte og den ikke lenger vil har tilgang til systemet. Når du skifter status vil den ansatte heller ikke dukke opp på organisasjonskartet eller som alternativ når du skal velge hvem som deltar eller er ansvarlig for ulike ting i systemet. Den ansatte vil da kun være synlig i listen "Mine ansatte", ingen andre steder. 

Endre status

Begynn med å klikke på "Mine ansatte" i menyen til venstre, og klikk deretter på den ansatte du vill bytte status på. 

Klikk på "Rediger" og deretter "Stilling". Her kan du bytte status på den ansatte hvis den for eksempel er i permisjon, har sluttet eller er permittert. Denne status vises i listen over ansatte så at du enkelt kan se hvem som er aktiv i systemet. Hvis statusen blir satt til permittert eller i permisjon vil den ansatte ikke miste sine lisenser og kommer fortsatt ha tilgang til systemet.

Slette brukeren

Når den ansattes status er endret til "Sluttet", kan du slette brukeren. Du gjør dette fra listen over ansatte ved å klikke på sletteikonet. Når du sletter den ansatte, vil all data som tilhører brukeren forsvinne og kan ikke gjenopprettes. Her er noen eksempel på hva som vil forsvinne:

  • Timeregistreringer
  • Ferie og fraværsregistreringer
  • Dokumenter lastet upp i onboardingsprosessen

Hvis brukeren har deltatt i arbeidsprosesser som deltaker eller som ansvarlig, vil navnet byttes ut mot "Slettet bruker (dato for slettingen)" i dokumentasjonen som er lagret i systemet.