Hva betyr AMU?

Her kan du lese om hva et arbeidsmiljøutvalg er og hvordan du kan bruke menyvalget som heter AMU.

Alle virksomheter med minst 30 ansatte plikter å opprette et arbeidsmiljøutvalg (AMU). Dersom en av partene krever det, skal også virksomheter med mellom 10 og 30 ansatte ha AMU. Arbeidstilsynet kan også bestemme at det skal være AMU i en virksomhet. Utvalget skal ha minimum 4 medlemmer og skal arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. For mer info om regler  vedrørende arbeidsmiljøutvalg kan du lese her:

https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/arbeidsmiljoutvalg-amu/

AMU i HMS-systemet

AMU er tilgjengelig for alle som har Grønn Jobb HMS-system, men akkurat som med Stoffkartoteket kan administrator velge under Innstillinger om selskapet vil bruke AMU eller ikke i systemet. Hvis innstillingen er slått på, vil et menyvalg kalt AMU vises i menyen til venstre. Nedenfor kan du velge AMU-medlemmer og AMU-møter. Ved å klikke på AMU-medlemmer får du en oversikt over alle som er medlemmer i arbeidsmiljøutvalget. Hvis du har en admin-bruker eller selv er medlem, kan du legge til og fjerne medlemmer her. 

Når arbeidsmiljøutvalget i selskapet skal holde møte kan dere bruke menyvalget AMU-møter. Her vil alle møter de har gjennomført være synlige i listen. For å starte et nytt møte, klikk på "Ny". 

Fyll inn generell informasjon og hvem som deltar i møtet før dere går videre til de ulike møtepunktene. Ved å velge en mal i det første steget får dere ferdigutfylte punkter som AMU bør gjennomgå. Dersom dere ikke ønsker å bruke en mal må dere fylle ut alle punkter selv. Dere kan legge til kommentarer til hvert punkt, eller hvis det skal gjøres generelle notater, kan dette gjøres i neste trinn. Når dere er ferdig med møtet kan dere ferdigstille det, da blir alt dere har gått igjennom lagret i en PDF.

Møtene og dokumentene er kun synlige for medlemmene i AMU.