Gå til innhold
Norsk – Norge
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Hva betyr AMU?

Her kan du lese om hva et arbeidsmiljøutvalg er og hvordan du kan bruke menyvalget som heter AMU.

Alle virksomheter med minst 30 ansatte plikter å opprette et arbeidsmiljøutvalg (AMU). Dersom en av partene krever det, skal også virksomheter med mellom 10 og 30 ansatte ha AMU. Arbeidstilsynet kan også bestemme at det skal være AMU i en virksomhet. Utvalget skal ha minimum 4 medlemmer og skal arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. For mer info om regler  vedrørende arbeidsmiljøutvalg kan du lese her:

https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/arbeidsmiljoutvalg-amu/

AMU i HMS-systemet

AMU er tilgjengelig for alle som har Grønn Jobb HMS-system, men akkurat som med Stoffkartoteket kan administrator velge under Innstillinger om selskapet vil bruke AMU eller ikke i systemet. Hvis innstillingen er slått på, vil et menyvalg kalt AMU vises i menyen til venstre. Nedenfor kan du velge AMU-medlemmer og AMU-møter. Ved å klikke på AMU-medlemmer får du en oversikt over alle som er medlemmer i arbeidsmiljøutvalget. Hvis du har en admin-bruker eller selv er medlem, kan du legge til og fjerne medlemmer her. 

Når arbeidsmiljøutvalget i selskapet skal holde møte kan dere bruke menyvalget AMU-møter. Her vil alle møter de har gjennomført være synlige i listen. For å starte et nytt møte, klikk på "Ny". 

Fyll inn generell informasjon og hvem som deltar i møtet før dere går videre til de ulike møtepunktene. Ved å velge en mal i det første steget får dere ferdigutfylte punkter som AMU bør gjennomgå. Dersom dere ikke ønsker å bruke en mal må dere fylle ut alle punkter selv. Dere kan legge til kommentarer til hvert punkt, eller hvis det skal gjøres generelle notater, kan dette gjøres i neste trinn. Når dere er ferdig med møtet kan dere ferdigstille det, da blir alt dere har gått igjennom lagret i en PDF.

Møtene og dokumentene er kun synlige for medlemmene i AMU.